HELYI TERMÉKEK
 
BAZ Foglalkoztatási Paktum > HELYI TERMÉKEKHázi sajtkészítés a 21. században2018. május 14. (hétfő) 15:04news/80_0_300x199xffffff.jpg

Két fiatal kecsketenyésztésre vállalkozott egy 100 lelkes faluban, Szőlősardón. Azt mondják nem elég csak a szakmai tudás, hanem érteni kell a marketinghez, a kapcsolatépítéshez és még a helyes kérdések feltevéséhez is, ha  el akarnak igazodni a hivatali útvesztőben.  Szívesen osztják meg tapasztalataikat - sőt, kötelességüknek érzik! - hogy ezzel is segítsék és biztassák a vidéken vállalkozókat.

Házi sajtkészítés a 21. században címmel tartott előadást Szabados Andor, fiatal gazda a miskolci Megyeházán, a helyi termékek és szolgáltatások első műhelytalálkozóján. Mint az előadása elején kiderült, okleveles állattenyésztő mérnökként vágtak bele feleségével, Viviennel az alpesi kecskefajta tenyésztésébe és házi sajtkészítésbe 2015-ben. Ezen túlmenően jelenleg az SZE-MÉK doktorandusz hallgatói, és a tudásbővítést és átadást, tapasztalatszerzést folyamatos kötelességüknek érzik.

IKON_fĂĽstölt sajt_www.alpesikecske.hu.jpgA gazdálkodásuk bemutatásán túl fontos tanulsága volt az előadásnak, hogy a mai gazdálkodóknak mennyi szegmensben, feladatkörben kell helyt állniuk a napi feladatokon túl. Napi kétszeri fejés 4-8-szori gidaetetés, naponta-kétnaponta sajtkészítés. Ezek csak az alapfeladatok. A megfelelő minőségű és mennyiségű sajt előállítása és az értékes tenyészállatok nevelése közben már elkezdtek piacot keresni a termékeiknek. Ezt kezdetben főként a család és a baráti kör tovább ajánlásai által, majd tudatos internetes jelenlét kiépítésével képzelték el. Hangsúlyos részt képzett Andor előadásában a saját, modern és reprezentatív weblap elkészítése (amit szintén saját kezűleg kiviteleztek), és a folyamatos igényes Facebook jelenlét, amivel követőbázist lehet építeni és fogyasztókat bevonzani. Elmondása szerint enélkül ma már nem lehet elindulni egy termékkel sem, talpon maradni meg végképp esélytelen.

A címválasztás sem volt véletlen, hiszen manapság a gazdálkodóknak a termék-előállításon, marketingen és értékesítésen kívül jókora adminisztrációs terhet is kell viselniük. Számos hivatalba és szervezetbe kellett regisztrálni és kell rendszeres kapcsolatban is lenni. Ezek a bürokratikus utak kezdetben megterhelőek és átláthatatlanok, de két év távlatából már büszkén elmondhatják magukról, helyt álltak itt is és minden papírforma szerint zajlik a Kecsegtető Kecskefarmon.

Kecskefarm_logo.pngNem utolsó sorban említendő, milyen fontos szerepe van az előmenetelben egy kis termelő számára a helyi kapcsolatok kiépítésének és fenntartásának. Ezért is tartotta fontosnak, hogy részt vegyen ezen a rendezvényen, ahol olyan gazdálkodó önkormányzatok és kistermelők mutatkoztak be, akik ékes példái hátrányos helyzetű térségünk értékteremtő képességének, akikkel érdemes kapcsolatban lenni, tanulni egymástól és segíteni egymást a rögös úton.

További információ: Szabados Andor, Kecsegtető Kecskefarm, Szőlősardó

Szeretne még több helyi termékről szóló cikket? Itt megtalálja.

Regisztráljon honlapunkon, hogy ha a helyi termékek fejlesztésével kapcsolatos hírekről, rendezvényekről az elsők között szeretne értesülni.

 

Vissza